Katalog brouků jižních Čech prostřednictvím sbírky V. Karase, s obrázky a novými údaji

Monotoma gotzi Holzschuh et Lohse, 1981 (MONOTOMIDAE), nový druh pro CZ.

21.02.2018 02:00

Doplnění článku a vložení fotky aedeagu M. brevicollis (původní článek publikován 20.01.2015)

   Monotoma gotzi je pro svou podobnost s Monotoma brevicollis málo známým druhem. Klasickým biotopem, kde lze tento druh nalézt, nejčastěji ve společenství dalších druhů rodu (M. picipes, M. brevicollis, M. longicollis), je kompostovaná tráva.

   Od podobné M. brevicollis se odlišuje strukturou štítu, na jehož povrchu jsou zřetelné velké tečky, zatímco u M. brevipes je to spíše mřížka s nepravidelnými políčky. M. gotzi je rovněž poněkud užší.

   Poprvé jsem jednoho samce a jednu samici M. gotzi nalezl v Itálii, Brescia, Vallio Terme. Při podrobném studiu mě výše uvedené zjištěné nuance zaujaly, ale nebyl jsem si ničím jistý, i když jsem zíral do binokuláru hodinu. Až když jsem extrahoval aedeagus, bylo zřejmé, že je jiný, než u ostatních kusů M. brevicollis, jen pro představu, těch bylo možná třicet.

   I když jsem o validitě druhu na základě porovnání aedeagů prozatím přesvědčen, netroufám si tento druh oficiálně publikovat jako nový pro ČR. Bylo by vhodné porovnat větší množství materiálu (prověřit, zda aedeagy dodržují konstantní tvary a jsou skutečně dvojího druhu, tedy patří dvěma broučím druhům.


CZ, Bohemia S, Hluboká nad Vltavou (6952), 22.iii.2014, 1♂, prosev hnoje a sena na břehu rybníka, lgt. det. et coll. FH:


M. gotzi: aedeagus



M. brevicollis: aedeagus

Vyhledávání